Gå til hovedindhold

Børnehuset ved Skoven

Velkommen til Børnehuset ved Skoven – et børnehus fuld af bevægelsesglæde og lysten til at fordybe sig i naturens mange vidundere og muligheder.

Børn leger i legehus
  • Læs op

Indhold

    Et godt børnefællesskab

    Helt centralt for vores børnehuse er det gode og trygge børnefællesskab. Det er vores stærkeste værdi, og dét som vores aktiviteter og pædagogik er koncentreret rundt om. Det afspejler sig både i vores dagligdag og indretning, hvor vi prioriterer en høj bevægelsesfrihed for børnene. Vi ønsker at have en hverdag, hvor gode legefællesskaber i vid udstrækning er strukturskabende. I praksis betyder det, at dit barn kan være deltagende i aktiviteter der, hvor det føler sig trygt og opslugt i et godt legefællesskab.

    Tryghed og nærvær

    Børnefællesskabet er omdrejningspunktet for vores pædagogiske arbejde. Vi tager udgangspunkt i et anerkendende menneskesyn, og vores pædagogiske fokus ligger på at udvikle børnenes tryghed og selvstændighed, så de får mod på at klare livets udfordringer ud fra egne forudsætninger. Vi arbejder særligt på, at børnene bliver trygge, tror på sig selv og kan bidrage til og profitere af fællesskabet. Tryghed er helt essentielt for børns trivsel og udvikling.

    Det er sjovt at bevæge sig og bruge kroppen

    Børn lærer verden at kende gennem krop og sanser. Derfor prioriterer vi tid og rum til motorisk udvikling. I vores specialindrettede motorikrum med både bolde, gynger, motoriklegetøj og musikinstrumenter har vi gode rammer til at styrke og udvikle børnenes motorik.

    Bevægelsesglæden sætter vi højt – det er og skal være sjovt at bevæge sig og bruge kroppen uanset om det foregår i motorikrummet, på tur i skoven, på fodboldbanen eller på legepladsen.

    Vi lærer at passe godt på naturen

    I Børnehuset ved Skoven elsker vi at fordybe os i naturen. Vi følger årstidernes skiften tæt og går på opdagelse i naturen. Hvor bor bænkebideren? Hvad spiser pindsvinet? Hvilke farver får bladene om efteråret? Vores højtelskede nabo er Mollerup Skov, som vi ofte besøger.

    Vores eget eksperimentarium fungerer både som drivhus og projektsted i forhold til natur og science. Det er en tilstødende glasbygning, som inspirerer til at slippe kreativiteten fri. Her træder uderummet indenfor. Vi lader os fordybe i projekter og bliver nysgerrige på dyrs og planters livsbetingelser. F.eks. arbejder vi med de materialer, vi finder i naturen. Eksperimentariet er et helt unikt rum, som både børn og voksne elsker. Særligt vores naturgruppe for de mellemste børnehavebørn fordyber sig ugentlig i natur og science.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Åben låge forbinder vores to huse

    Vi er fordelt i to huse - Nøddehuset (vuggestuen) og Trætoppen (børnehaven). I hvert hus er der tre grupper. Vi har et godt samarbejde de to huse imellem, og vi mødes ugentligt på legepladsen, hvor børnene fra vuggestuen og børnehaven leger sammen.

    Stort fællesrum

    I begge huse har vi et centralt placeret fællesrum. Det fungerer som husets kerne og børnenes samlingssted. Her bliver du mødt af børnefællesskaber, der både er i leg, løb, sang og fordybelse.

    Gode udendørsarealer

    Vores skønne udendørsarealer bruger vi dagligt. Vi har to store, grønne legepladser, hvor der er god plads til at boltre sig på. Legepladserne er fyldt med træer og buske. Her kan børnene bygge huler. Vores legepladser går hele vejen rundt om husene, hvilket giver mulighed for at opdele legepladserne i mange forskellige legezoner. På vores fodboldbane har vi mulighed for at tumle eller træne vores boldøje.

    Eksperimentarium

    I børnehaven, Trætoppen, har vi en tilstødende glasbygning – et eksperimentarium, som vi kalder det. Rummet er lyst indrettet og inspirerer til kreativitet og projekter. Vi bruger vores eksperimentarium både sommer og vinter.

    Motorikrum

    I vores specialindrettede motorikrum med både bolde, gynger, motoriklegetøj og musikinstrumenter har vi gode rammer til at styrke og udvikle børnenes motorik.

    Sanselegetøj til de mindste

    På væggene i vuggestuen hænger der sanselegetøj, som de mindste har stor glæde af.

    Læs mere om Børnehuset ved Skoven

    Vi er 36 vuggestuebørn i Nøddehuset og 50-60 børnehavebørn i Trætoppen. I hvert hus er børnene fordelt ud på tre grupper.

    Vi åbner kl. 6.30. Begge huse møder ind i Nøddehuset fra 6.30-7.30. Efter kl. 7.30 fordeler vi os ud på stuerne i hvert hus.

    Vi samles hver formiddag til samling. Her har vi fokus på at styrke barnets oplevelse af at være en del af en gruppe og et fællesskab, når vi øver sociale færdigheder, sprog og motorik

    Vi er dagligt udenfor – enten på vores egne legepladser eller på tur til Mollerup skov, som er vores nabo. Mollerup Skov besøger vi flere gange om ugen.

    I hverdagen vægter vi børnenes tryghed og tiden til at indgå i udviklende relationer med andre børn og med personalet. Vi er til stede på gulvet i øjenhøjde med børnene og fokuseret på at være nærværende med børnene i nuet. Det giver tryghed for børnene.

    Åben låge hver torsdag

    Hver torsdag formiddag holder vi det, vi kalder ”åben låge” mellem børnehavens og vuggestuens legeplads. Den åbne låge skaber nysgerrighed børnene imellem. Børnene inviterer hinanden ind i deres verdener, og den åbne låge giver anledning til fornyet leg og nye legefællesskaber.

    Vuggestuebørnene forkæles med gåture og sandkager af de store børn. Andre bliver modige og går på eventyr på børnehavens legeplads. Det er spændende at se, hvad de store børn leger med. Det er også her, at vuggestuebørnene kan få kendskab til det personale, de vil møde, når de skal videre i børnehaven. Børnehavebørnene boltrer sig på de mange ekstra kvadratmeter og flere finder glæde i at vende tilbage til en velkendt legeplads og hilse på ”gamle” voksne. Mange af børnene nyder i denne stund også at kunne lege sammen som søskende.

    Når vi går i skoven

    Vores højtelskede nabo er Mollerup Skov. Skoven byder på en stor variation af plantesammensætninger, små søer, græssende skotske højlandskvæg og flere udfordrende naturlegepladser. Vi bruger skoven både til udflugter og planlagte aktiviteter.

    Naturgruppen

    De mellemste børnehavebørn indgår i en særlig naturgruppe, hvor målet er at give børnene fortrolighed, nysgerrighed og glæde ved at færdes i naturen. Naturgruppen har nogle fastlagte aktiviteter i løbet af året – både inden for og uden for. Inde arbejder vi f.eks. med planter og solsystemer, ser film om danske dyr, laver plancher eller tegner dyr fra den danske natur. Vi taler om, hvad der hører til i naturen – og hvad der ikke gør, som f.eks. affald. Ude fanger vi insekter i skovbunden, sætter navne på fugle og dyr som vi møder på vores vej, tager fiskenet med til skovens tre søer eller lærer om, hvordan vi passer godt på træer og buske og dyreliv. Aktiviteterne og emner i naturgruppen varierer fra år til år.

    I Børnehuset ved Skoven har forældrene valgt frokostordning i både vuggestuen og børnehaven.

    Frokostmåltidet leveres af en lokal leverandør. Måltiderne er lavet fra bunden med brug af lokale, økologiske og årstidsbestemte råvarer og er dermed bæredygtige og co2-venlige. 

    Børnene præsenteres dagligt for varierende måltider med en bred palet af sunde og nærende råvarer, der giver dem energi til dagens leg og læring.

    Måltiderne foregår som en pædagogisk aktivitet, der understøtter udviklingen af barnets sociale kompetencer og følelse af at være en del af et stærkere fællesskab.

    Ellevang Dagtilbuds bestyrelse har udarbejdet et princip for frokostordningen, som alle afdelinger er forpligtiget til at forholde sig til. Du kan læse princippet her.


    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Pr. 1/7-21 har forældrene i Børnehuset ved Skoven valgt at overgå til selvbetalt frokostordning.

    Læs mere om mad og måltider på aarhus.dk/kost.

    I Børnehuset ved Skoven sætter vi stor pris på forældresamarbejdet. Som forælder har du vigtig viden om dit barn i den daglige dialog – det gælder både stort og småt, hvad enten vi taler om dagligdagsforandringer eller større forandringer på f.eks. familiefronten.

    Vi oplever stor tilslutning til vores forældrearrangementer i løbet af året som f.eks. julefest. Det er vi rigtig glade for, og det er med til at styrke børnene tilknytning til stedet.

    En del af vores forældresamarbejde består i et velfungerende forældreråd. Vi glæder os over, at der altid er stor opbakning til dette, og at vores forældre viser interesse for vores pædagogiske arbejde.

    Læs, hvilke tanker vi yderligere har gjort os om forældresamarbejdet og hvordan vi rammesætter det i praksis.

    Ny i Børnehuset ved Skoven?

    Før opstarten er du velkommen til at komme på besøg og se Børnehuset ved Skoven sammen med dit barn. Her får du lejlighed til at møde personalet og se stuen, som dit barn skal gå på. Når dit barn starter, foregår det i tæt dialog med personalet på stuen for at sikre, at både du og dit barn kan være trygge og have en god oplevelse.

    Vi opfordrer til, at du afsætter god tid til indkøringen af dit barn. Det er forskelligt fra barn til barn, hvor længe indkøringen varer. Sammen finder vi ud af, hvad netop dit barn har brug for i indkøringen.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Vores pædagogiske læreplan danner rammen for udviklingen af vores pædagogiske retning og praksis. Du finder vores pædagogiske læreplan herunder.

    Børnehuset ved Skovens pædagogiske læreplan

    I foråret 2022 har vi evalueret vores arbejde med den pædagogiske læreplan. Herunder kan du læse vores skriftlige evaluering, som vi foretager hvert andet år.

    Børnehuset ved Skovens evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan

    I september 2023 har vi haft uvildigt tilsyn i både vores vuggestue og børnehave. På baggrund af en uanmeldt observation i begge huse og et efterfølgende tilsynsmøde har Børn og Unge udarbejdet en tilsynsrapport, hvori du kan læse en opsamling.

    Opsamlingen indeholder en vurdering af kvaliteten af vores pædagogiske læringsmiljøer. Vurderingen er baseret på den uanmeldte observation, andre forhold med betydning for kvaliteten f.eks. vores pædagogiske læreplan og data fra sprogvurderinger samt dialogen om kvaliteten på det anmeldte tilsynsmøde.

    Uddrag fra rapporten

    I børnehaven observeres interaktioner af meget høj kvalitet, idet personalet gennemgående er
    opmærksomme på alle børns verbale og nonverbale initiativer, udtryk og behov. Personalet er
    gennemgående til rådighed med vejledning og guidning, og hjælper børnene med at undgå konflikter ved at tilbyde nok populære valg under den frie leg.

    Tilsynsrapport for Børnehuset ved Skoven

    Sidst opdateret: 29. februar 2024